花の画家

森の中に住み、四季折々の植物や花を描いています。

オマージュ Homage

先日、伊藤若冲の絵を見に行きました。勢いと気迫に満ちた筆遣いで描かれた、今にも動き出しそうな鶏たちに惹き込まれました。全く無駄のない生きた美しい線の動きが、絵でありながらまるで書のようだとも思いました。なんとなく描かれた線や迷いのある線は、一本もありませんでした。

素晴らしい芸術の裏には、研ぎ澄まされ鍛え抜かれた精神があるのだと、再認識できました。一流の芸術に共通する、無駄のなさ。さりげなくて簡単そうに見えて、かつ隅々まで計算されつくしている。これがものすごく難しいのですね。
そんな若冲に触発されて描いた、線がブレブレの、雪に烏図。ア・ラ・日本画
ふふ・・・
禅の心がなってない。

I saw a nice collection of Ito Jakuchu paintings of cocks and hens. They were marvelous, cocks and hens almost walked out of the paintings, he was really an amazing genius. Like other first-class art, his paintings had great simplicity, every stroke was 'alive' without any hesitation, it looked so effortless and spontaneous but it was all carefully and precisely planned I could see.

There must have been Zen philosophy behind his works, and I'm sure he practised the spirit of Zen by some means.
And here is my homage to Jakuchu, a crow on a branch with snow. Very weak strokes haha...
I should learn the spirit of Zen better.