花の画家

森の中に住み、四季折々の植物や花を描いています。

ズッフェン Zutphen

ズッフェン、ハーグの記事を忘れていたので追記です。
 
ズッフェンには3日滞在。小さな街ですが中世からの建物が数多く残り、約900もの建物が国の重要文化財に指定されています。
朝から晩まで時を知らせるカリヨンや鐘の音が鳴り響き、おとぎの国みたいな可愛らしい街でした。至るところで猫ちゃん達がごろ~んとして、菩提樹の花が良い香りを放ち、穏やかな空気が流れる素敵な場所でした。近くを流れるエイソル川をずーっと辿っていくと、ライン川にたどり着くのだそうです。
-----------
そして次に向かったのはデン・ハーグ。ここに4日滞在。スヘフェニンゲンビーチは沢山の人々で賑わっていました。
 滞在中、数年前にハーグ市内に建てられたAmareというコンサートホールを見に行きました。ここはダンスホールや音楽院も兼ねている、大きな施設です。運良く音楽院の生徒達によるモーツァルトのオペラのリハーサルが聴けました。デルフト焼き風のタイルに描かれたモーツァルトの絵が舞台を飾り、その上には巨大な花瓶に挿されたチューリップやスイセンが。モーツァルト・ア・ラ・オランダ。
さらに、エルウィンがオランダに住んでいた頃によく弾かせてもらったという1898年製のベヒシュタインピアノに再会。中身はオーバーホールされていますが、惚れ惚れする程美しい音に感動しました!現代のピアノからは聞くことの出来ない、魂が宿った音だと思いました…。ベヒシュタイン黄金期の音に触れる貴重な機会を得ました。
ビーチ近くの砂丘のお散歩ではハマナスの花を満喫。
その後、友人が住むロッテルダム近くのヘレヴートスライスという港街に向かいました。
We stayed in Zutphen for 3 days. It's a small town but there are a lot of buildings from the medieval era standing there. About 900 buildings are designated as cultural properties by the country.
The town was beautiful, I almost felt like I was in a fairy-tale! Many cute cats, the nice smell of Linden tree flowers on the streets, a very peaceful place.
----------
Next city was the Hague, we stayed there for 4 days. Scheveningen beach was very busy!
The newly built concert hall Amare (the royal conservatory of the Hague is also in the same building) was impressive. We were lucky that we could attend a rehearsal of Mozart's opera It was a nice Mozart a la Dutch! The stage was decorated with a famous painting of Mozart printed on Delft Blue-like tiles, huge tulips and daffodils were in a vase in the Dutch way.
We also visited a church where Erwin used to play a wonderful Bechstein from 1898 owned by a private person. What a beautiful instrument it was, both its appearance and the sound! Bechstein from its golden era....I was honored to try the piano!
I enjoyed looking at lovely Ramanus roses while walking around the beach. Next, we visited our friends in Hellevoetsluis.